Een Poolse bestuurder was op 22 oktober 2009 samen met een hulpje op een bedrijfsterrein om te laden. Tijdens het laden – of eigenlijk kort daarna – overkwam hem een ernstig bedrijfsongeval. De bestuurder werd namelijk aangereden door de heftruck, die beide vrachtwagens aan het laden was.
De vrachtwagenchauffeur kwam met zijn ledematen onder het rechtervoorwiel van de hefmachine. Als gevolg van dat letsel moesten zijn beide onderbenen worden geamputeerd.
De vrachtwagen chauffeur stelt het bedrijf van de bestuurder van de vorkheftruck aansprakelijk voor het ongeluk. Hij vordert zijn letselschade van de verzekeraar van dat bedrijf.
Helaas voor de chauffeur, vindt de chef van de vorkheftruckchauffeur dat het bedrijfsongeval is te wijten aan de vrachtwagenbestuurder zelf. Hij zou zich niet hebben gehouden aan de regels die op het industrieterrein gelden.
Vanwege de ernst van de letselschade van de chauffeur – hij zal waarschijnlijk nooit meer kunnen werken – start hij een wettelijke procedure om de verantwoordelijkheid voor het bedrijfsongeval vastgesteld te krijgen.
Op het bedrijfsterrein gelden duidelijke en speciale regels voor vrachtwagenchauffeurs. Men mag als bestuurder van een vrachtauto zijn vrachtwagen niet verlaten en het is niet toegestaan om over het bedrijfsterrein te lopen.
Anderzijds is voor vorkhetruckchauffeurs bepaald dat men bij beperkt zich door de last, achterruit moet rijden. Verder moet men bij het in- en uitrijden van de opslag zijn snelheid aanpassen en bij mogelijk gevaar een claxonsignaal geven.
Omdat een aantal laadklemmen versleten waren, moest de vrachtwagenchauffeur deze bij zijn collega even verderop gaan halen. Daartoe moest hij zijn auto verlaten. Toen hij daarna terugliep naar zijn truck, werd hij door de vorkheftruck aangereden. De vorkheftruck reed ondanks een zich beperkende last vooruit en verliet de loods zonder te claxonneren.
De rechter vindt dat allebei de partijen een fout hebben gemaakt. De bestuurder mocht zijn vrachtauto niet verlaten en niet als voetganger over het bedrijfsterrein lopen. De heftruckchauffeur had echter achteruit moeten rijden en claxonneren.
Maar …. volgens de regels op het bedrijfsterrein mag een bestuurder zijn vrachtwagen pas verplaatsen als de lading vastgesjord is. De chauffeur moest dus wel zijn auto uit om laadklemmen bij zijn collega te gaan lenen. Anders mocht hij niet weg! Maar hij wist tegelijkertijd dat er een heftruck rondreed om te laden, dus hij had extra waakzaam moeten zijn.
Juist vanwege bovengenoemde redenen, wordt de fout van de vrachtwagenchauffeur door de rechter op 25% gesteld en die van de heftruckchauffeur op 75%. Echter … vanwege de ernst van het letsel van de chauffeur (amputatie van beide onderbenen), besluit de rechtbank vervolgens om op gronden van billijkheid het gedeelte eigen schuld van de vrachtwagenchauffeur kwijt te schelden.
Dit betekent dat de werkgever van de vorkheftruckchauffeur de letselschade van de vrachtwagenbestuurder alsnog voor 100% moet betalen. Heeft u een bedrijfongeval meegemaakt? Laat het ons dan weten, wij geven u in eerste instantie een gratis advies
Neem direct contact op om te weten te komen of u in aanmerking komt voor vergoeding van uw letselschade en onze GRATIS rechtshulp.
IK WIL GRAAG MEER WETENElke dag merken wij hoe lastig slachtoffers het hebben met de discussies en
de houding van verzekeraars. En niet om als slachtoffer het onderste uit de kan te halen,
maar alleen om een eerlijke en rechtvaardige letselschade vergoeding te krijgen. Vaak lukt
dat niet alleen en heeft u juridische hulp nodig. Niet veel mensen weten dat die
hulp volgens de Wet GRATIS is.
Voorburg | | | 070-3208964 |
Ede | | | 0318-470021 |
Bredevoort | | | 0543-452465 |
Nederweert | | | 0495-633600 |
Kent u iemand die onze hulp nodig heeft? Breng die dan op de hoogte van deze website over letselschade door een hondenbeet.